potrawy rybne, owoce morza, wartości odżywcze

Wartości odżywcze ryb

Ryby są bardzo smaczne i – co nie mniej ważne – bardzo zdrowe.

Dlaczego grenlandzcy Eskimosi tak rzadko cierpią na choroby układu krążenia: miażdżycę, cukrzycę, łuszczycę? Ponieważ ich dieta obfituje w ryby! A kwasy tłuszczowe omega-3, w które bogate są ryby (szczególnie tłuste ryby morskie, takie jak śledzie), hamują rozwój schorzeń układu krążenia, zakrzepów naczyniowych, niektórych odmian nowotworów, reakcji alergicznych, reakcji zapalnych; pełnią także bardzo istotną funkcję w rozwoju oraz prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, w szczególności zaś narządu wzroku oraz mózgu. Dlatego międzynarodowa organizacja, skupiająca naukowców, którzy zajmują się badaniem wpływu kwasów tłuszczowych na zdrowie – International Society for the Study of Fatty Acids and Lipids – zaleca spożycie kwasów omega-3 0,65 g dziennie w przypadku osoby dorosłej, przy czym kobiety w ciąży oraz karmiące piersią nie powinny spożywać ich mniej niż 0,6 g dziennie. Przekłada się to na zjedzenie około 300 g ryb tygodniowo. Warto przy tym wiedzieć, że szczególnie bogate w kwasy omega-3, obok śledzi, są takie ryby jak łosoś, makrela, halibut, dorsz i tuńczyk.

Ale ryby to nie tylko kwasy omega-3, lecz także jod, fosfor, potas, wapń, magnez i żelazo, czyli pierwiastki niezbędne do prawidłowego działania naszego organizmu. Jod ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy (jego brak uniemożliwia produkcję hormonów tarczycy). Fosfor wchodzi w skład kości i kwasów nukleinowych. Potas jest aktywatorem wielu enzymów, a także uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych przez neurony. Wapń buduje nasze kości i niektóre rodzaje ścian komórkowych. Magnez ma natomiast ogromne znaczenie dla utrzymania prawidłowego ciśnienia osmotycznego krwi.

Tymczasem, w porównaniu z innymi nacjami, Polacy jadają stosunkowo mało ryb. Choć rybie mięso jest pod pewnymi względami o wiele lepsze niż wieprzowe lub wołowe, w naszym kraju zdecydowanie większą popularnością cieszy się schabowy. Niestety!